Det svenska startup-företaget Tictail har förhoppningar om att förändra e-handeln, men de har fortfarande en lång väg kvar.
Tictails idé
Företaget som grundades i Stockholm 2012 tillhandahåller ett gör-det-själv e-handelsverktyg på sin plattform som tillåter mindre designföretag att bli globala. Sidan som ska vara enkel att använda med en attraktiv, ändringsbar design där designers och småföretagare kan mötas, ska även vara enkel för konsumenterna. Konsumenterna ska har möjlighet att köpa heminredning och nytt mode från hela världen från nya designers.
Idén är enkel, småföretagare och även mer självständiga märken, ska på Tictails sida kunna skapa en egen webshop för att sälja sina produkter. För detta tar Tictail ut 10% av varje transaktion.
Problemen som uppstått
Trots att Tictail har hyllats av medierna och investerarna inte har låtit vänta på sig, har det inte gått så bra för företaget som grundarna önskat. 2016 fick de säga upp en åttondel av alla sina medarbetare och siffrorna vid årsskiftet förra året visade på att företaget går med än mer förlust än året innan. Omsättningen ökar visserligen, men för 2016 redovisade Tictail en förlust på minus 30,6 miljoner. Onlineplattformen som lanserades 2016 växte heller inte lika snabbt som förväntat. En av grundarna, Carl Rivera (tidigare Waldecranz) menar att anledningen till deras problem delvis berodde på deras egen naivitet och att de stressade fram lanseringen av plattformen utan att ha erfarenheten eller kunskapen som krävdes för att göra det riktigt bra.
Positiv framtid
Carl Rivera tror dock positivt om framtiden. Han menar att de har lärt sig mycket av problemen och i deras nya strategier har de kommit fram till olika lösningar. Han är därför övertygad om att Tictail kommer att kunna vända på de negativa siffrorna och bli det företag grundarna ser i sin vision.